Innendørs plantevekst startet kanskje som en ide for idealistiske hipstere, men vertikalt landbruk sitt konsept kan skape god inntekt. Over hele verden dukker det opp nye innendørs plantefabrikker som tjener stort på vertikalt landbruk. Les videre for å lære mer om teknologien og strategien som forvandler innendørs plantevekst til big business.
En av de beste tingene med omsetningspotensialet til vertikalt landbruk er at det kan kombineres med bærekraftig matproduksjon. Verdens befolkning er antatt å overstige 9 millioner innen 2050. Dette vil legge enormt press på jordens naturresurser.
Innendørs plantevekst kan utføres hvor som helst, for eksempel i storbyer. Dette resulterer i mindre transport og utslipp av klimagasser, samt bedre plass- og vannutnyttelse. Ikke minst tillater det produksjon av mer næringsrike råvarer. (Kilde: U.S. Department of Agriculture)
Det er ikke uten grunn at teknologigiganten Microsoft Research satser stort på innendørs plantevekst. De har innsett at det er store penger å tjene på morgendagens landbruksmetoder.
En av Microsofts ledende forskere på vertikalt landbruk – Ken Tran – jobber med å utvikle kunstig intelligens for innendørs plantevekst. Han mener at dette vil bidra til å løse fremtidens mangel på dyrkbar mark og økende klimaproblematikk.
Mer om dette kan du lese i vår artikkel om forskning på vertikalt landbruk. Nå skal vi nemlig finne ut hva som skal til for å skape inntekter av innendørs plantevekst. For å komme til bunns i dette må vi først spørre oss selv hva som legger til rette for økonomisk vekst, og hva som kan stå i veien for suksess.
Innhold
- Hvorfor vertikalt landbruk utkonkurrerer tradisjonelt landbruk?
- Strategiske feilsteg som hindrer fremdriften til vertikale landbruk
- De største utfordringene med innendørs plantevekst
- Hva kreves for å skape inntekt av vertikalt landbruk?
Hvorfor vertikalt landbruk utkonkurrerer tradisjonelt landbruk?
Fordelene med vertikalt landbruk er mange, spesielt under norske forhold. Med innendørs plantevekst slipper du nemlig å ta hensyn til vind og vær. Du kan dyrke dine avlinger året rundt, og forutse resultatene med mye større sannsynlighet.
Dersom du dyrker salater eller urter, vil du ha 12 vekstsesonger per år. Mikrogrønnsaker kan avles 36 ganger i året.
Et annet fortrinn med vertikalt landbruk fremfor tradisjonelt landbruk er ressursene som spares på å slippe kampen mot plantesykdommer og skadedyr. Disse forsvinner stort sett når planteveksten flyttes innendørs.
Dette gir vertikale landbrukere muligheten til å fokusere på plantenes smak og næringsinnhold. Det tillater en helt annen planteperfeksjonering. Resultatet blir en uovertruffen plantekvalitet som kan markedsføres og prises deretter. Toppkvalitet sikrer inntektene til vertikale landbruk.
Ved bruk av datastyrte vekstsystemer kan innendørs plantevekst finjusteres ned til minste detalj. Systemene legger til rette for å gjenta perfekt plantevekst med stor nøyaktighet. Dette muliggjør produksjon av bedre grønnsaker med mindre arbeidskraft enn noen gang før.
Alle disse fordelene tatt i betrakting, tilsier enorme innsparinger. Det trengs ikke dyrkbar mark, forurensende landbruksmaskiner, kjemikalier, eller mengder med arbeidskraft. I tillegg kan presis irrigering senke vannforbruket med opptil 90 prosent. Naturutslippene reduseres dermed kraftig.
Dette høres vel lovende ut? Det er det også, men du må likevel være obs på en del forhold som kan stikke kjepper i hjulene for fremdriften. Vertikalt landbruk har potensial til å skape stor inntekt, men oppstartsprisen får mange til å snu i døra.
Frykt ikke! Har du lyst til å starte i det små, kan du nemlig leie vekstsystemer hos Avisomo uten å bli ruinert ved første korsvei i ditt vertikale landbrukseventyr. I tillegg bør du tenke nøye igjennom plantevekststrategien før du oppretter et vertikale landbruk.

Strategiske feilsteg som hindrer fremdriften til vertikale landbruk
For å sikre suksess med vertikalt landbruk er du nødt til å planlegge godt før du starter opp. De som sliter med å få innendørs plantevekst til å gå rundt, har ofte glemt et eller flere av følgende punkter når de utformet strategien for sitt vertikalt landbruk:
Beliggenhet
Først og fremst må du finne en perfekt beliggenhet for ditt vertikale landbruk. For å finne dette må du tenke igjennom hva du skal dyrke og hvem du skal dyrke det for. Dersom det er liten etterspørsel for produktet du planlegger å dyrke i området du vurderer, er det liten mulighet for å skape inntekter.
En av de største fortrinnene med vertikalt landbruk er at det kan etableres hvor som helst. Den fordelen må utnyttes for alt den er verdt. Finn en egnet plass der etterspørselen er stort for plantene dine.
Bygg
Det neste punktet på listen er å valg av bygg. Rett valg vil redde deg for mange problemer når planteveksten iverksettes. Velegnede bygg har tilstrekkelig med strømkapasitet til å drive vertikalt landbruk. Aller helst bør det være stort nok til at bedriften kan utvides når forretningen tar seg opp.
Distribusjon
I tillegg bør du ha distribusjon i bakhodet når du velger både beliggenhet og bygg. Vi snakker tross alt om salg. Derfor er det viktig å ha en god plan for hvordan produktet skal leveres til kundene. Tenk på hvem dine kunder er. Hva slags levering som passer dem best? Hvordan kan du håndtere transport fra ditt vertikale landbruk til enten grossister eller kunder?
Prisstrategi
Et siste punkt som bør tas med i betraktningen når strategien for vertikalt landbruk utformes er hvordan du ønsker å presentere dine varer, og hvilken pris du skal ta.
Det er lett å tenke at du bør satse på konkurransedyktige priser i forhold til plantene som selges i butikkene fra tradisjonelt landbruk. Det er ikke en god strategi, da varene dine vil bli underpriset i forhold til kvaliteten som leveres.
Som vertikal landbruker kan du tilby en helt annen garanti for at plantene dine er kjemikaliefrie. Du kan også garantere bedre næringsverdier og at plantene er så ferske som bare kortreist, innendørs plantevekst kan bli.
Den slags garantier betyr mye for dagens forbrukere. De er villige til å betale mer for bedre kvalitet, noe som vertikale landbruk har alle forutsetninger for å produsere.
De største utfordringene med innendørs plantevekst
Når det komer til vertikalt landbruk, er det ikke bare i planleggingsfasen at ferske planteprodusenter tråkker i salaten. Du må ha tungen rett i munnen når du skal ta kontroll over plantepollinering, irrigasjon, lysforhold, temperatur og innhøsting. Samtidig må du også ha god kontroll på overvåking av datasystemer, outreach til kunder, frakt og salg av produkter.
Det er sant som det sies, at vertikale landbruk legger opp til stor plantevekst med mindre arbeidskraft. Likevel er faren for menneskelige feil er tilstedeværende, spesielt i oppstartsfasen.
Tenk deg at du har funnet den perfekte beliggenheten. Du har til og med investert i et perfekt bygg for vertikalt landbruk. Alt av strøm, vann og vekstsystemer er satt opp etter læreboken. I tillegg hungrer lokalmiljøet etter ferske og delikate planter.
Alt er lagt til rette for suksess, men plutselig møter du veggen fordi oppstarten og driften koster mer enn du forutså. I tillegg dukker det opp en sterk konkurrent i nabokommunen. De har investert i de siste og mest effektive vekstsystemene på markedet. På toppen av det hele sliter du med å foteste i markedet fordi de store grønnsaksgrossistene er skeptiske til hva du kan levere.
Syv utfordringer som holder vertikale landbruk tilbake
Det er med andre ord mye som kan stikke kjepper i hjulene for alle slags landbruk, det være seg tradisjonelt eller vertikalt. Forskjellen er hvilke typer kjepper som stopper fremdriften. I vertikalt landbruk bør du være spesielt obs på følgende utfordringer:
- Etableringskostnadene er høyere enn forventet
- Driftskostnadene er høyere enn forventet
- Kravene til fagkunnskap er høyere en forventet
- Du får ikke innpass i markedet
- Planteutvalget er begrenset
- Det tar tid å perfeksjonere plantevekst
- Vertikalt landbruk kan rammes av sykdom og skadedyr
Vi skal ikke gå i detalj om utfordringene med vertikalt landbruk. Det har vi skrevet en helt egen artikkel om som du finner på lenken rett over. I stedet nøyer vi oss med å konstatere at etableringskostnadene er den faktoren som skeptikerne til vertikalt landbruk roper høyest om.
Det stemmer at det kan være kostbart å etablere vertikalt landbruk. Da er det viktig å holde fokus og sørge for at produksjonsprosessen begynner å gå på skinner. Deretter vil driftskostnadene aldri komme i nærheten av det som kreves i tradisjonelt landbruk.
I tillegg kan Avisomo tilby et alternativ til alle som er nysgjerrige på vertikalt landbruk, men som synes investeringen er litt voldsom. Hos Avisomo kan du nemlig leie vekstsystemer i alle størrelser. Du kan med andre ord starte i det små.
Prøv deg frem med et lite vertikalt landbruk før du satser alle sparepenger på en vertikal plantefabrikk. Deretter kan du begynne å tenke på hva som kreves av vertikalt landbruk for å sikre inntekt.

Hva kreves for å skape inntekt av vertikalt landbruk?
Første bud for å skape inntekt av vertikalt landbruk er å forebygge mot problemene som ble listet i de forrige kapitlene. Før du tar fatt på innendørs plantevekst må du i tillegg lage en plan som svarer på følgende spørsmål:
- Hva du skal dyrke?
- Hvor du skal dyrke det?
- Hvem du skal dyrke det for?
- Hva slags vekstsystemer du skal bruke?
- Hvordan du skal markedsføre produktet?
- Hvordan du skal tjene penger på planteveksten?
Ken Tran, Microsofts ledende forsker på vertikalt landbruk tenker stort og fremtidsrettet. Det er mye å lære av å tankegangen hans.
Tran ser for seg at morgendagens boligblokker vil være utstyrt med sine egen vertikale landbruk. Han tenker at folk kommer til å bestille friske grønnsaker på døra slik de bestiller hjemkjørt pizza i dag. Før teknologien kommer så langt har du nå en unik mulighet til å investere i fremtidens matrevolusjon.
Strategien som gjorde vertikalt landbruk til storindustri i Japan
For å forstå hva som skal til for å skape inntekt i vertikalt landbruk er det viktig å studere de som allerede har lykkes med å gjøre konseptet til storindustri.
Japan er en av verdens fremste utviklere av innendørs plantevekst. Der finnes det mer enn 200 firmaer som driver med vertikalt landbruk på stor skala. Et av de største firmaene heter Spread. De har opplevd stor suksess siden starten i 2013. Spread hevder at fremgangen skyldes fem sentrale fokusområder:
- Satsning på stor skala
- Samkjørt produksjon, utvikling, logistikk og salg
- God synergi mellom innhøstingsteamet og transportavdelingen
- Optimalisert plantevekst
- Merkevarebygging og markedsføring som er tilpasset markedets behov
Spesielt punkt nummer to trekkes frem som essensielt for Spread sin suksess. Bedriften forklarer sin samkjøring som et resultat av at produksjonen er høy og at logistikken er tilpasset alle slags kunder. Samtidig vektlegger de viktigheten av å dedikere ressurser til markedsføring og salg.
Her snakker vi så klart om vertikalt landbruk på enorm skala. Spread selger sine planter til mer enn 4000 butikker i to av de tettest befolkede fylkene i Japan. Tankegangen kan likevel overføres til små vertikale landbruk.
Nøkkelen til suksess er like avhengig av riktig ressursbruk. Det er nok av vertikale landbruk som har snublet i oppstartsfasen fordi de undervurderte omfanget av sine oppgaver.
Konklusjon
Det er lett å bli opphengt i selve planteveksten, eller teknologien som gjør det mulig å dyrke planter i særklasse. Samtidig er det ergerlig å ikke få full uttelling for investeringen, bare fordi du har glemt å sette deg inn i hva som kreves av transport eller markedsføring.
Behovet for gode råvarer vil alltid være der. Du kan ta deg godt betalt for fagkunnskapen du tilegner deg på veien mot optimalisert plantevekst. Det gjelder som sagt bare å unngå å tråkke i salaten.
Vil du ha mer detaljert informasjon om hvordan du skaper inntekt av innendørs plantevekst? Da anbefaler vi å ta en kikk på vår forretningsplan for vertikale landbruk.
Kilder
CambridgeHOK: Should I invest in vertical farming?
Crumpacker, Mark: What Are the Keys to Success for Vertical Farms?
Microsoft: Indoor vertical farming in Asia and beyond: Digging deep in data
Spread: Business Strategy: The Potential of Vertical Farm